Resipi Orang Kelantan

Orang Kelantan mesti tahu resipi ni. Bahan-bahan utamanya adalah ikan mentah yang dicampur dengan ulam-ulaman segar. Walaupun dibuat dari ikan mentah, tetapi jika tidak diberitahu, orang yang memakannya mesti tidak perasan bahawa ia sebenarnya ikan mentah. Rasanya memang sedap….. Satu mangkuk ini pasti licin bila masuk waktu berbuka nanti.
Ini satu lagi resipi orang Kelantan, ketupat sotong.
Rajin pulak aku masak hari ni. Perasan…

Yang ni susah nak dapat, tapi memasaknya senang.Rebus atau bakar je.Pasti terangkat………

8 Comments (+add yours?)

  1. Ray Blacksmith
    Oct 02, 2007 @ 12:28:00

    Cikgu,
    gambar no.1 tuh org Kelate panggil ” Lawaar “, kena pakai ikan hok betul betul fresh kalu dok bau hanyir. Makanan orang tepi laut. Biasanya ikan tamban dih ?
    Siapa kata org Jepun jah makan ikan mentah ?

    Gambar no. 2, ketupat sotong .. emmm .. too common.

    Gambar no.3 tuh org panggil ” Udae Ketock “. Mahal weh ! Jarang ada sebab orang jarang nak beli. Sor lagi memang jarang lah udang nih. Tapi kalu amik isi dia buat sambal tumis Kelate memang sedap. Isi dia kental sket, tak mcm udang biasa. Tapi kena yang besar lah baru sedap ….

    Reply

  2. zawahil-nor
    Oct 02, 2007 @ 13:06:00

    Betul, betul. Markah penuh.

    Reply

  3. hafzan
    Oct 02, 2007 @ 14:45:00

    Why Che Sue???? Why????

    Reply

  4. Hilarious
    Oct 03, 2007 @ 01:24:00

    Ambo xreti namo2 makane nih, ambo reti pu’ak mulut, sedap gak..jeliro..

    Tu jah ambo gak..

    Reply

  5. Mohd Faiz
    Oct 04, 2007 @ 03:13:00

    Mujurlah serunding dah sampai..
    dapat mengubat hati yang terguris..
    huhuhu..

    Reply

  6. Hail Afiq
    Oct 04, 2007 @ 05:17:00

    gulp…lawanyo lawar tu…whyy…whyy che suu…huhuhu

    Reply

  7. zairaza
    Oct 04, 2007 @ 22:20:00

    isk isk
    soob sobb soobbbb

    uwaaaaaaaa!!!

    WHY che suuuu!! why!!

    hahaa

    Reply

  8. zawahil-nor
    Oct 05, 2007 @ 00:37:00

    Semua orang tanya soalan yang sama. Why Je,Hail,Nor? Why?

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: