Hampir Masak

Ramai orang suka makan rambutan yang hampir masak sebab rasanya yang pejal dan tidak berair termasuklah saya. Walaupun kurang manis berbanding buah yang telah masak ranum, tetapi sekarang ini setiap petang kami anak beranak mengerjakan sepokok rambutan yang agak lebat di hadapan rumah ibuku ini. Pendekata, sebaik sahaja buah rambutan ini betul-betul masak, kemungkinan besar hanya beberapa tangkai saja yang akan berbaki. Hehehe.
Dalam meneruskan kehidupan sebelum berpindah ke alam barzakh seterusnya alam akhirat ini, segala kerja buat kita mesti dilakukan setelah melalui proses berfikir yang betul-betul masak berpandukan wahyu daripada Allah swt. Suka atau tidak, kita mesti elakkan pemikiran separuh masak dalam membuat sebarang keputusan sama ada kecil atau besar.

13 Comments (+add yours?)

  1. kujie
    Jul 04, 2008 @ 09:23:00

    sy pun suke yg mcm tu cikgu…sedap

    msg ni ditaip ketika sy kat shah alam..saje nk jenguk2…rupa2nya blog ni ade rambutan…hehehe

    Reply

  2. paih
    Jul 04, 2008 @ 11:25:00

    moktan anak sekolah.. huhuhu

    Reply

  3. CIKGU PANJI
    Jul 04, 2008 @ 11:52:00

    k jie, mai le makan rambutan separuh masak. besttt..

    Reply

  4. CIKGU PANJI
    Jul 04, 2008 @ 11:53:00

    paih, betul…betul…moktan anak sekolah. ramai ore suka …

    Reply

  5. Intan Rosnitta
    Jul 05, 2008 @ 02:10:00

    Semalam baru beli moktan kuning / gading… x puas makan. Kat KB lo ni brp sekilo cikgu???

    Reply

  6. CIKGU PANJI
    Jul 05, 2008 @ 05:19:00

    intan, sejak moktan kat pokok ni dah kuning, saya tak beli. jadi, tahu tahu le reganya.

    Reply

  7. Great Teacher BaniHassim
    Jul 05, 2008 @ 11:22:00

    Akak, saye dah stat tuai rambutan kat kampung..

    Dah naik munta makan rambutan…
    Kopek byk2 simpan dalam peti ais…
    Sejuk, sedap…!

    Reply

  8. cikgu panji
    Jul 05, 2008 @ 12:44:00

    Selalunya bulan puasa je kitorang buang kulit dan biji rambutan, pastu simpan dlm peti sejuk. Kes terliur sgt time posa.hehe

    Reply

  9. Hafiz Lazim
    Jul 07, 2008 @ 09:32:00

    Huh…abis la…tak dam saya balik nie…CheSu…agak² bila masak sepenuhnya?

    Reply

  10. CIKGU PANJI
    Jul 07, 2008 @ 11:59:00

    kalau tunggu masak sepenuhnye, tinggal tangkai je la.hehe. mcmana adik hail??

    Reply

  11. zairaza
    Jul 08, 2008 @ 04:36:00

    bukan camana adik hail. camana adik nor? hahah.

    Reply

  12. CIKGU PANJI
    Jul 08, 2008 @ 04:51:00

    adik nor si ajit, kita selalu jumpa.adik hail takde sape pernah jumpa lagi….hehe

    Reply

  13. Hafiz Lazim
    Jul 09, 2008 @ 09:18:00

    adik hail tak sir tubit lagi la che sue…acu nenek saudaranya doa² sikit…

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: