Segalanya Telah Berubah

Lama dah tak sidai kain belakang rumah. Sambil melayan aroma ikan masin di kuali, terlihat pokok di luar pagar telah terjuntai melepaskan diri ke dalam kawasan pagar rumahku yang sekangkang kera ini. Terlihat juga buah kecil warna keemasan ini. Lama tak jumpa ……

Zaman kanak-kanak dulu, buah ini sama sedapnya dengan strawberi atau mungkin lebih sedap. Sekarang ni, usahkan buah hutan begini, durian dan rambutan pun budak-budak sanggup tukar dengan makanan segera yang langsung tiada khasiat. Berbalik kepada buah ini, rasanya kalau setakat melihat pic di atas, tiada siapa yang kenal. Pokoknya menjalar, buahnya hijau dan berubah kuning bila masak.
Tak nak cerita panjang-panjang, Ini dia………… Tak sebut nama sebab namanya langsung tak sedap didengar.

Sape kenal buah teppe, buah larak dan buah nerra?

12 Comments (+add yours?)

  1. musafir
    Aug 01, 2008 @ 08:57:00

    buah ulat bulu(isi/butir sikit), kalu nak rasa hok lebih padat isi dan jauh lebih besar buahnya trylah buah markisa (Indonesia banyak), org putih panggil Pasion fruit? ko ttukat .

    Reply

  2. cikgu panji
    Aug 01, 2008 @ 09:10:00

    musafir,
    mesti peminat buah ni masa kecik dulu. ulat bulu…hehe

    Reply

  3. cikgu jawe
    Aug 01, 2008 @ 11:16:00

    ni le buah yg aku suka makan waktu kecik2 dulu. hari tu aku demo makan buah ni kt bdk2 sekolah aku. memasing kehairanan dn terbeliak biji mata.

    “boleh makan ke cikgu?”
    “tak mabuk ke?”

    haih.. le bdk2 sekarang..

    Reply

  4. cikgu panji
    Aug 01, 2008 @ 13:02:00

    cikgu jawe,
    budak2 sekarang langsung tak kenal benda2 gini. diorang kenal burger je…hehe

    Reply

  5. suara
    Aug 01, 2008 @ 15:54:00

    Ermm… saya orang kampung, tapi kenapa buah ni saya rasa asing ye?

    rasa macam pernah nampak, tapi tak ingat pernah makan ke tak. Mungkin pernah masa kecik dulu, tapi dah lupa nama dan rasanya. Mungkin juga kampung saya tak begitu ada buah ni, jadi saya mudah lupa.

    Ada jual ke?

    Reply

  6. cikgu panji
    Aug 01, 2008 @ 23:39:00

    suara,
    mungkin tempat anda takde buah ni.setahu saya, memang
    takde jual di kedai.

    Reply

  7. echah_syed
    Aug 03, 2008 @ 14:03:00

    combi tahu buah ni tp tak ingat nama dia..isi dia mcm markisa kan..🙂

    kuaters kita dulu dekat dgn kebun getah n ade sungai dlm kebun tu.pokok ni menjalar kat tepi2 sungai..mmg sedap isi dia masam manis😀

    Reply

  8. cikgu panji
    Aug 03, 2008 @ 14:47:00

    Combi,
    ya betul 100%. Rasanya pucuk dia boleh dibuat sayur, tapi tak pernah cuba.

    Reply

  9. Kujie
    Aug 03, 2008 @ 14:48:00

    buah letup2

    sedap tau..kecik2 dulu jilat abis
    buak2 skrg tak penah kenal
    bkn salah dia org…

    Reply

  10. cikgu panji
    Aug 03, 2008 @ 15:04:00

    kujie,
    diorang tak penah jumpa pun benda2 gini. bukan mcm kita dulu, tiap ptg main kat tepi2 semak, tepi bendang. semua benda boleh jumpa.
    Sekarang ni, bila anak2 main dlm rumput sikit pun kita larang, bimbang ulat le,gatal le…padahal kita dulu bukan setakat dlm rumput, dlm selut bendang pun boleh main.

    Reply

  11. TokNabe
    Aug 04, 2008 @ 09:45:00

    Buah larak.. lama tak dengar ore sebut nama buah ni. Nak nengok buah ni pun memang jare ada. Jadi santapan zaman kanak2 ni. Masa tu buah ni ‘blana lagi bergayutan di belake rumah. La ni…..

    Reply

  12. CIKGU PANJI
    Aug 05, 2008 @ 06:55:00

    wow…istilah klasik…blana / blana kokna.Takpe lah takdak pun sbb la ni ore tak mkn.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: