Kerana Mulut

Maksud mengumpat:
Mengata atau menceritakan keburukan orang lain semasa ketiadaannya serta boleh menimbulkan kemarahan apabila dilakukan dihadapannya

Maksud Memfitnah:
Melemparkan tuduhan kepada seseorang tanpa bukti

Buruk dan hinanya mengumpat disamakan dengan memakan daging saudara seagama. Dosa mengumpat bukan sahaja besar, malah antara dosa yang tidak akan diampunkan oleh Allah SWT biarpun pelakunya betul-betul bertaubat melainkan diampunkan oleh orang yang kena umpat.
Di akhirat nanti, pahala pengumpat akan diberi kepada yang kena umpat dan sekiranya tiada pahala lagi dosa yang kena umpat diberi kepada pengumpat.


Ingat,
Yang paling dekat – Mati
Yang paling jauh – Masa
Yang paling besar – Hawa Nafsu
Yang paling berat – Amanah
Yang paling ringan – Tinggalkan solat
Yang paling tajam – Lidah

15 Comments (+add yours?)

  1. echah_syed
    Oct 22, 2008 @ 08:52:00

    fitnah melempar tuduhan tanpa bukti..

    combi suke kenyataan ni..

    utk yg suke2 buat fitnah,umpat mengumpat,hasut menghasut..

    sedarlaa diri yer !

    *pesan kat diri sendiri gak😀

    Reply

  2. cikgu panji
    Oct 22, 2008 @ 10:24:00

    cerita keburukan org pulak masuk katogeri mengumpat.bahaya….

    Reply

  3. nono
    Oct 22, 2008 @ 12:42:00

    salam,

    btul tue…krn mulut..segalanye boleh “berlaku”…

    Reply

  4. cikgu panji
    Oct 22, 2008 @ 12:46:00

    nono, tak suka dgn or yg selalu bawak mulut.hehe

    Reply

  5. echah_syed
    Oct 22, 2008 @ 15:52:00

    lol.. tak bawa mulut mcmane nak mkn ekeke :p

    larikksss..!

    Reply

  6. cikgu panji
    Oct 22, 2008 @ 17:04:00

    Combi,
    sekeh kangg….

    Reply

  7. kuIna Jentayutiara
    Oct 23, 2008 @ 03:26:00

    kerana mulut badan binasa kan…
    tp sy tak bawa mulut kat sini cuma nk jemput p umah saya makan mempelam… hehehe…

    Reply

  8. cikgu panji
    Oct 23, 2008 @ 08:22:00

    kuina,
    lebih baik mendiamkan diri drp bercakap perkara2 yg menyinggung perasaan orang lain dan mendatangkan dosa.
    kejap lagi saya gi rumah. Jgn lupa simpan sikit mempelam.

    Reply

  9. Anonymous
    Oct 23, 2008 @ 09:58:00

    Takut ddengar, tapi baik takut dok
    MSF

    Reply

  10. CIKGU PANJI
    Oct 23, 2008 @ 11:56:00

    musafir,
    InsyaAllah kita sentiasa hidup antara takut dgn harap.

    Reply

  11. alia
    Oct 24, 2008 @ 00:42:00

    kadang kala bukan nak cerita keburukan org just nak lepas geram….”ya allah geramnya ngan si pulan nie ada ke patut dia…bla..bla..bla..”

    Reply

  12. cikgu panji
    Oct 24, 2008 @ 02:42:00

    alia,
    tepuk dada tanya iman.yg baik ada, yg buruk pun ada….hehe

    Reply

  13. CikguZue
    Oct 24, 2008 @ 18:52:00

    kena cepat2 minta maaf, lebih2 lagi time raya2 ni. cuma, kadang bila raya2 la lagi bertambah dosa dgn mengumpat…na’uzubillah.

    Reply

  14. ija
    Oct 26, 2008 @ 15:23:00

    insaf baca entry ni

    Reply

  15. cikgu panji
    Oct 26, 2008 @ 22:20:00

    cikguzue,
    sama-samalah kita menjaga lidah sbb dosa mengumpat dan memfitnah sgt besar.

    ija,
    semoga kita tidak muflis di akhirat nanti.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: