Orang Dulu & Orang Sekarang

Orang dulu-dulu bimbang tiada makanan. Jadi mereka membela ayam, itik, bercucuk tanam sekeliling rumah dari jagung, ubi, sayur selain betik, jambu, dan sebagainya.

Orang sekarang bimbang tiada duit. Jadi mereka bekerja mencari dan mengejar wang ringgit untuk menukarkannya dengan semua keperluan dari seinci kunyit, lengkuas, serai hinggalah sebiji dua cabai burung.

Walau apapun, pastikan setiap makanan yang disuap ke mulut kita dan tanggungan adalah halal.

Lebat. Dari pokok tepi rumah sepupu ambo.
Sayang belum masak.

13 Comments (+add yours?)

  1. jue mj
    Jun 07, 2009 @ 14:51:46

    betul kak, bibik endon MIL jue selalu citer diorg still tanam padi n bercucuk tanam utk sayur… g pasar cuma beli minyak masak n bawang je….tapi kita semua mende nak beli…. sekali p pasar tani, mesti lebih rm50 terbang…

    Reply

  2. CIKGU PANJI
    Jun 07, 2009 @ 15:01:18

    jue mj,
    nak senang punya pasal…sbg contoh,sekarang ni kebanyakan kita guna santan segera. dah takde/jarang yg beli kelapa, kopek kulit,kukur, perah santan.

    Reply

  3. cikgu_math
    Jun 08, 2009 @ 01:18:31

    nilai hidup sekarang….
    semuanya berubah , hingga anak CM pun terperanjat bila diceritakan dulu-dulu kita gunakan kukuran utk dptkan santan drp kelapa.

    Reply

  4. Abang Long
    Jun 08, 2009 @ 01:21:13

    Dalam rumah Abang Long ada 'orang dulu' dan 'orang sekarang' kadang kala kecoh juga dibuatnya …ahahaha

    Reply

  5. echah_syed
    Jun 08, 2009 @ 05:01:29

    combi tanam serai pun takmoh hidup..đŸ˜¦

    buah ape tu..??

    Reply

  6. cikgu panji
    Jun 08, 2009 @ 07:59:11

    cikgu_math,
    sekarang kukuran dah jadi brg antik yg dipamer di dlm almari.hehehe

    ab long,
    bagus le, kita gantikan lalang dgn serai/ pokok cabai.

    combi,
    hari tu tengok kulat yg combi tanam subur je….
    ore kelate panggil buah setol.

    Reply

  7. jue mj
    Jun 09, 2009 @ 05:23:35

    looo buah setol? sekali pandang mcm buah sukun lak…

    Reply

  8. cikgu panji
    Jun 09, 2009 @ 05:26:27

    jue mj,
    sedap makan collek…..hehehe

    Reply

  9. suara
    Jun 09, 2009 @ 08:43:35

    Su kenal buah tu… tapi tak ingat nama. Bila baca komen, baru ingat balik… banyak sgt makan gulai bekwoh kot… hehehe… alasan untuk penyakit mudah lupa.

    Reply

  10. cikgu panji
    Jun 09, 2009 @ 12:56:02

    su,
    cp pun ada penyakit tu jugak.hehehe.esok ada bekwoh pulak. ari ni free.

    Reply

  11. ummu Masyitah
    Jun 23, 2009 @ 04:57:35

    salam…ibu dan ibu mertua saya pun bising tengok tanah keliling rumah kami ni takde sayur2an. he he tulah kami org zmn skrg …

    Reply

  12. cikgu panji
    Jun 24, 2009 @ 07:27:10

    ummu masyitah,
    nasib baik keliling rumah saya sempit je.takde le org komplen tak tanam itu ini. hehehe

    Reply

  13. krulayar
    Jul 14, 2009 @ 01:13:00

    ALLAH BERADA DI BUMI MENJELANG KIAMAT!!!!

    Tenang-tenangkan diri…
    Sila layari manatuhanallah.wordpress.com/

    Setelah layari, sila buat aduan kpd jabatan agama atau pihak berwajib sebelum membuat sebarang penilaian…

    – Terima Kasih

    Krulayar

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: