Saya Takut Penunggang Motosikal

Setiap hari saya melihat / terserempak dengan penunggang motosikal yang melanggar undang-undang jalanraya tanpa mengira usia. Sesuatu yang amat biasa untuk saya dan mungkin juga anda melihat mereka melanggar lampu merah, tidak memakai topi keledar, menunggang di jalan yang bertentang arus, berlumba di jalanraya dan sebagainya. Kadang-kadang terfikir juga, kalaulah saya sedang membawa traktor, mahu rasanya saya “kaut” dan campakkan mereka ke dalam longkang atau parit di tepi jalan. Dan acapkali juga saya terfikir hanya orang yang mabuk atau tidak waras sahaja yang dengan selambanya tidak berhenti semasa lampu isyarat berwarna merah di jalanraya yang tengah bertali arus.

Baru sekejap tadi saya melihat penunggang motosikal yang yang dengan megahnya tidak bertopi keledar, menunggang di laluan yang salah dan melanggar lampu merah.

Ku pujuk-pujuk tuannya.
Ku bawa balik.
Sekarang tengah membesar dengan suburnya.
Alhamdulillah.

Leave a Reply

