Oh Lidah

Kadang-kadang bila seseorang terkurang cakap, orang melabelkan sombong. Walhal empunya diri bukan nak menyombong tapi dah tiada idea, tak tahu nak cakap topik apa. Katanya le…. Hehehe. Sebenarnya kurang bercakap, lagi selamat.

Kadang-kadang terlebih cakap hingga tercakap perkara-perkara yang tidak sepatutnya dicakap. Tak pasal-pasal ada pulak yang berjauh hati, terguris perasaan.

Lebih teruk lagi, ada ketikanya bila kemarahan tidak dapat dikawal, terkeluar pulak perkataan-perkataan yang menyakitkan telinga a.ka. terkasar tutur kata. Lagi le remuk bernanah hati dan perasaan orang yang mendengarnya. Begitu besar penangan lidah.

Walau apa pun sayugia disedari, antara bahaya lidah ialah:

  • Berkata-kata perkara yg tidak memberi manfaat kpd diri sendiri dan orang lain.
  • Berlebih-lebih dalam percakapan.
  • Berdebat hanya untuk mencari kebenaran diri sendiri.
  • Bertengkar.
  • Mencaci dan memaki hamun.
  • Membuat fitnah.
  • Mengumpat.
  • Menghina, mentertawa atau merendahkan orang lain.
  • Membuka rahsia.
  • Janji atau bicara dusta.

Nak selamat? Tolong jaga lidah masing-masing.

Sekarang, musim buah ini. Lidah cakap…manisss

13 Comments (+add yours?)

  1. TokNabe
    Jun 24, 2009 @ 13:06:48

    Lidah cakap manis……. sambil tangan mengeluarkan not2 dari kocek.

    Ari tu puas make, mas akelik kelate… beli kat ranta panje.

    Reply

  2. cikgu_math
    Jun 24, 2009 @ 14:14:49

    sbb tu orang kata lidah tak bertulang….

    Reply

  3. cikgu panji
    Jun 24, 2009 @ 14:43:23

    toknabe,
    koho besar koho manis. hehehe

    cikgu_math,
    memang beruntung org yg pandai bercakap.betul tak?

    Reply

  4. echah_syed
    Jun 25, 2009 @ 06:13:17

    kdg2 yg pahit itu penawar..tp itu yg paling org tak sukešŸ˜¦

    mmg manis buah tu rasa smpi ke tuaran nih :p

    Reply

  5. Kujie
    Jun 25, 2009 @ 11:30:45

    orang sekarang bukan menggunakan lidah semata2…tapi keyboard

    Reply

  6. cikgu panji
    Jun 25, 2009 @ 12:44:30

    combi,
    pahit2 buah peria sedap jika dimasak kerabu.org tuaran kenal ke buah peria?
    hebatnya besanku…boleh rasa buah tu sampai ke tuaran.hehehe

    Reply

  7. cikgu panji
    Jun 25, 2009 @ 12:46:12

    kujie,
    betul betul betul
    lidah diam je tapi jari yg ligat mengetuk.

    Reply

  8. Kak Long
    Jun 27, 2009 @ 09:54:46

    Salam Cikgu Panji,
    Memang betul, kena jaga lidah.
    Sebab tu selalu kita dengar, kata-kata yg dituturkan lebih bisa daripada sebilah pisau dan mampu melukakan hati dan perasaan.

    Tapi musim buah-buahan ni, memang susah sikit nak jaga lidah sebab pantang tengok manggis, durian dan rambutan..

    hehehe.

    Reply

  9. RHEA
    Jun 28, 2009 @ 02:17:29

    betul la kan.. cikgu..

    diam itu sebenarnya lebih baik dari berkata2..
    apabila byk berkata2, byk khilafnya..
    apabila byk khilaf, maka bertambahlah dosanya..

    wallahualam..

    Reply

  10. cikgu panji
    Jun 28, 2009 @ 08:24:38

    kak long,
    yang penting kita kena berhati2 dlm berkata-kata.tengok dgn siapa kita bercakap dan sesuaikan dgn situasinya. cakap senang tapi bila angin dah penuh satu badan, kata2 boleh terkeluar mcm biji bertih je. hehehe

    Reply

  11. cikgu panji
    Jun 28, 2009 @ 08:26:29

    rhea,
    tapi kt2 yang berilmu & bermanfaat lebih baik dari diam.

    Reply

  12. RHEA
    Jun 28, 2009 @ 14:47:33

    setuju..

    cuma.. kadangkala, ada manusia yang ego..tidak suka pendapat mereka disangkal.. mereka beranggapan mereka sahajalah yang betul.. pendapat org lain dianggap konon tidak berkualiti.. hmm..

    tak apa la kan, cikgu.. kita mengalah.. bukan bererti kita kalah, kan..

    kalau sesuatu perdebatan tu bakal mengundang persengkataan, biarlah kita diam..

    apa pendapat cikgu e?

    Reply

  13. cikgu panji
    Jun 29, 2009 @ 07:19:47

    rhea,
    saya pun setuju dgn pendpt rhea. kalau dah kecoh2, baik kita diam drp menambahkan bahang kepanasan.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: