Alahai….

Kadang-kadang anak sulong buat salah, tapi anak tengah yang kena marah. Sebabnya anak tengah yang mula-mula terserempak dengan ibu atau bapa. Maka tercengang-cenganglah si anak tengah. . Kenapa jadi begitu? Ibu atau bapa tidak dapat mengawal diri walaupun sentiasa menasihati anak-anak supaya sentiasa bersabar. Apa yang lebih dikesalkan, kesalahan yang berlaku mungkin berpunca daripada kelemahan si ibu atau bapa sendiri. Bukankah lebih baik jika si ibu atau bapa bercakap dengan baik, bersama-sama mencari penyelesaian daripada menegangkan urat yang sudah tentu meletihkan, menaikkan tekanan darah, menjauhkan hati anak-anak dan menjatuhkan imej ibu atau bapa.
?
?
?
?
Matlamat baik, cara pun mesti baik!!!!
Tiada kaitan dgn kedua ibu bapa saya.

3 Comments (+add yours?)

  1. Kujie
    Sep 08, 2009 @ 12:59:04

    zaman skrg mak bapa kena tahu serba serbi…nak marah anak pun ada kod etika…

    tak mcm zaman dulu…apa saja mak bapa cakap, itu arahan…tak pernah nak dipertikai

    terima saja hitam atau putih.

    Reply

  2. Ira
    Sep 08, 2009 @ 21:27:02

    Betul tu CP. Kadang2 perkara mcm nielah buat anak2 jauh hati.

    Orang lain punya salah…kita yang kena marah, kena leter. Tapi bila depan org tu..tak pulak nak cakap, seolah2 tak ada apa2.

    Pening2…pening..hiii

    Reply

  3. rumah kuning
    Sep 10, 2009 @ 08:41:48

    kujie,
    betul tu.dan rasanya ibubapa kita dulu lagi bijak mengawal anak2.

    ira,
    bersabar je lah ira. siapalah kita untuk menjawab/melawan. Boss di pejabat pun ada jugak mcm tu.betul tak??

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: