Tilik Pada Diri Sendiri….Puashati?

Selalu kita dengar dan acapkali juga rasai sendiri perasaan tak puashati. Itu tak puashati, ini tak puashati. Dgn orang tu tak puashati, dengan orang ini tak puashati. Patutnya buat begitu, patutnya buat begini. Mungkin betul jugak pendapat orang yg tak berpuashati itu. tapi kalau asyik tak puashati je, mesti ada yang tak kena pada diri sendiri. Atau mungkin terkehel atau terputus wayer kat mana-mana. Yang peliknya lagi, segala yg dibuat oleh diri sendiri sama ada betul atau silap, puashati sokmo.

Mari kita muhasabah diri dan bersih hati. Alangkah baiknya jika kita tidak berpuashati bila terlupa untuk solat sunat, tiba-tiba… (ingat dlm hati) eh dah pukul 1 la, lupa nak solat sunat dhuha pagi tadi. bagi sedekah rm100, sikitnya…eh tak puashati… esok bagi lagi rm 200, atau pun rasa tak cukup berbuat baik kpd ibubapa, tak puashati….tak puashati…Jadi, dgn adanya perasaan tak puashati ini, kita akan memperhebatkan lagi diri kita di sisi Allah dgn menambah mana-mana yang kurang. Allah suka dan insyaAllah akan menambahkan pahala.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: