Raya Dah Dekat

Sebelum pergi beraya, mesti pesan kepada anak-anak kita

Jaga tuturkata dan tingkahlaku terutamanya ketika berada di rumah orang.

Jgn berlari-lari atau melompat-lompat dlm rumah orang.

Jangan masuk bilik-bilik tidur orang.

Jangan mintak duit raya. Seriusss..jgn mintak.

Kalau dapat duit raya jgn terus buka sampul dalam rumah dan lebih-lebih lagi jgn “alaa…. seringgit je, dua ringgit je” dan jgn buang sampul duit raya di halaman rumah orang.

Makan dan minum cecara tertib dan jangan berebut-rebut.

Jangan ziarah terlalu lama. Banyaknya jangan…. Hehehe

Satu lagi…. Jangan biarkan anak kita main mercun.

Jangan main mercun 10x………. pleaseeee.

Memang le hariraya hari kita bergembiira tapi jangan biarkan anak-anak kita buat apa sahaja sesuka hati tanpa kawalan ibubapa.

Itu saja.

3 Comments (+add yours?)

  1. yellow
    Aug 27, 2011 @ 01:29:04

    ye… tapi anak saya tak terkawal… jadi, saya kena dok diam2 kat umah je la… menerima kunjungan tetamu.. sobs…

    Reply

  2. rumah kuning
    Aug 27, 2011 @ 10:21:57

    Jgn le sedih pn yellow wei… Anak kecik membaca pun tak reti, rasanya tuan rumah boleh faham. Yg besar gajah sampai bersila atas meja itu yg memang tk patut.di rumah kuning, apa pun tk jadi masalah sebab yg ada hanya batang kayu n tongkol kayu je.langgar, pijak pun tk pecah. Hehe

    Reply

  3. echah_syed
    Sep 08, 2011 @ 03:46:31

    mmg wajib kita berpesan kpd anak-anak kerana kita yg mencorak mereka dari mereka kecil lagi.baru-baru ni combi nmpk ramai ibubapa yg membiarkan anak-anak mereka mcm 'tarzan' selongkar,memanjat dan mengusik brg tuan rumah sesuka hati.itu belum masuk bab menumpahkan air dan taburkan kuih raya diatas karpet.aduiii sabo ajelah.combi bukan tak suka nmpk org ramai anak tapi kalau dah berderet setahun sorang sampai dlm perut pun memboyot lagi so masa bila nak mendidik.betul tak?biarlah berkualiti…jgn sampai org pun menyumpah dlm hati.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: