sampai bila kita nak biarkan begini

Sudah hampir seminggu kabel telefon di kg makcik   kena curi.  entah kali yang keberapa makcik dah tak ingat. Apa nak jadi dgn negaraku ini. Kegiatan mencuri dah jadi semacam satu kerjaya. Semua benda dari periuk belanga, kain baju, pisang, kelapa di pokok harta manusia pun sanggup dicuri

Dan amat malang kawasan kg sekalipun sudah tidak selamat untuk kanak-kanak bermain seperti zaman makcik kecil-kecil dulu. Malah  kaum hawa juga akan berfikir 15x sebelum membiarkan pintu rumah terbuka ketika kaum adam tiada di rumah. Kalau dulu makcik dengar orang di bandar je yang hidup terkurung macam penjara begitu. sekarang ni, makcik di kg ni  pun hidup berkunci bermangga hampir 24 jam.  Kesian kita.

Siapa yang bersalah dlm hal ini? Menuding jari sana sini pun tidak menyelasauikan masalah.. Yang pasti inilah akibatnya bila ahli rumah dan ahli masyarakat ridak menjadikan al quran dan hadis sebagai panduan hidup. Ibubapa hanya memikirkan bagaimana untuk memastikan anak- anak cukup makan minum dan pakai tanpa mengambil kisah   tuntutan agama terhadap seluruh ahli keluarga (bukan semua). Percayalah akan sampai masanya nanti anak anak akan malu untuk melakukan kebaikan dan tidak segan silu untuk melakukan kejahatan.bercakap banyak pun tak guna. sepatutnya kita sama2 mencari jalan  penyelesaian agar kegatan yang menyesakkan dada ini dapat dibendung.

Berbalik kpd kegiatan mencuri kabel telefon, begitu ggih mereka mengait dan memotong  bukan sahaja yg terpasang di tiang tetapi juga yang tertanam di dalam bumi. gigih kan? Kalaulah kegigihan itu untuk mencari rezeki yang halal. alangkah baiknya. Sekali lagi, cakap banyak pun tak berguna. Makcik berhenti di sini dulu. Akhirnya,
Sayangilah seluruh ahli keluarga kita dan selamatkan mereka dari api neraka.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: