Jalan Dan Alasan

Malam tadi
Terjenguk-jenguk, terteleng-teleng. Ada dua tiga kedai pulak area tuh. Yang mana satu? Telefonlah…. Hello, kedai  tu yang  mana satu? Dari rumah kita sebelum  jambatan. OK terima kasih. Kita ni dah lepas jambatan. Kena u- turn. A’aa…. Tercari-cari lagi.  Akhirnya tu laaa. Lega… Lepas order makanan dalam15 minit,  maka tibalah  yang ditunggu-tunggu. Heronya ketam, mee hanya pelakon tambahan.

Tadaaaa……. Sedappp

Dalam hidup ini, nak seribu daya. Taknak seribu dalih. Bila kita nakkan sesuatu, kita akan berusaha untuk mendapatkannya  tapi kalau kita tak nak, kita tak suka, banyak le alasan yang kita cipta. Itu ini begitu begini. Betul tak?
Apa kata kita cari jalan untuk baca al Quran setiap kali lepas solat  lima waktu. Dalam sehari semalam kita mengadap fb lebih lima kali kan? Dan kita senaraikan jugak alasan untuk tidak melewat-lewatkan solat yang wajib tuh. Boleh kan?. Solat awal ke, akhir ke, sama ja rakaatnya, bacaannya. Tapi pahalanya lain. Yang awal tu banyakkk. Yang lewat dapat sikit. Nak pahala banyak ke sikit? Kalau ketam kat atas tu saya nak banyak. Awak nak banyak ke sikit.
Fikir la ya.

Sekian, t kasih.

4 Comments (+add yours?)

  1. Yellow
    Dec 29, 2011 @ 02:24:59

    huhuh ni mee ketam ni..!!!azam tahun islam baru baru ni nak solat awal waktu, tapi setiap maghrib dah bungkus! asyik dekat dekat pukul 8 baru solat. mana taknya, mama baru letak handbag, anak dah cakap, mama cepat la masak, lapar sgt dah ni… tapi tetap alasan kan? nak seribu daya, taknak seribu dalih…

    Reply

  2. Rumah Kuning
    Dec 29, 2011 @ 03:39:59

    a'aa… mee ketam. nampaknya tambah lagi satu dapur rumah kuning. hehehe. macam lama je tak muncul. ke mana menghilang?

    Reply

  3. ann
    Jan 16, 2012 @ 16:10:13

    terima kasih bebanyak….sekarang sy g solat.

    Reply

  4. Rumah Kuning
    Jan 17, 2012 @ 08:13:16

    ann,sama-sama. terima kasih singgah rumah kuning

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: