Kerana Kita Sayang Mereka

Dalam dunia sekarang, kita tak mampu nak sekat anak-anak kita dari berjumpa dan bergaul dengan bermacam jenis manusia yang sudah tentu bermacam-macam gaya dan cara hidup. Sebagai ibu bapa, sudah tentu kita nak  mereka jadi anak yang baik  dan hamba Allah yang taat walau dimana mereka berada dan dengan siapa mereka bergaul.
Sebolehnya kita nak anak-anak kita jadi seperti ikan yang tetap tawar walau berada di lautan yang masin. Kita nak mereka baik tingkahlaku, tahu halal haram dan tidak sekali-kali mengabaikan amal ibadat walaupun ketika berada dalam kelompok orang-orang yang tidak mengambil berat soal tersebut.  Jadi, macamana kita nak mengelakkan mereka dari menjadi masin atau  terpengaruh dengan tingkahlaku dan cara hidup orang-orang di sekeliling yang kadang-kadang tidak sama/bertentangan dengan ajaran dan didikan kita? Tidak lain tidak bukan ianya memerlukan tunjang dan perdu yang teguh agar pengaruh atau badai yang menggila sekalipun tidak mampu menggoyah ketahanan dan keimanan dalam diri anak-anak kita.
Akhirnya, untuk kuat dan teguh, semai dan tanam sekarang secara berterusan….usah tunggu sehingga anak-anak kita menjadi buluh.

2 Comments (+add yours?)

  1. Irfa
    Feb 17, 2012 @ 01:04:55

    makin anak membesar makin risaupatutlah org kataanak kecik..mslh nya kecikanak besar..besarlah mslhnyamoga anak2 kita sentiasa di lindungi Allah dr perkara2 yg tak elok

    Reply

  2. rumah kuning
    Feb 17, 2012 @ 14:07:33

    Irfa,begitulah hendaknya. Kita jgn biarkan mereka tanpa bimbingan dan tunjuk ajar.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: