Untuk Mereka

Assalamualaikum
Kemain seronok bercuti ya? Terutama kepada yg takde kelas tambahan. Jangan tinggal terus buku-buku dalam beg tu. Nanti bersarang sang tikus/lipas.Ulangkaji, buat kerja yg cikgu bagi. Semua tu untuk diri kita. Kalau awak pandai, bijak, bukan orang kat New York tu yang dapat manfaat. Hehehe dah start nak berleter. Takpe, sekali sekala. Orang yang berjaya tu, bukan usaha sehari dua atau tiba-tiba je terus berjaya. Mereka dah usaha  sejak 20/30 tahun dulu, masa mereka belajar  macam awak sekarang. (Dah terbayang muka anak-anak Panji  itu). Dah berapa kali saya cakap, kejayaan tidak datang bergolek. Cuba awak tengok abang-abang, kakak-kakak SPM tahun-tahun lepas, ada ke yang malas, yg tak buat kerja sekolah, yg melawan, yang ponteng lulus dengan cemerlang? Takde kan!!!  Jadi, awak mesti usaha mulai sekarang untuk kejayaan dan kesenangan 10, 20, 30 tahun akan datang. Sekarang ni takpe la, bangun pagi tadah tangan mintak duit dengan mak bapak. Takkan 10/20 tahun akan datang nak  mintak dgn mak bapak lagi. Patutnya masa tu,  awak yang bagi kpd mereka. Awak ingat senang ke nak cari duit jika takde ilmu. Semua nak kawin kan?  Orang lain bagi susu kpd anak-anak, awak nak bagi air sejuk?  Air sejuk pun kena bayar. Jadi,  sebelum menyesal, usaha mulai sekarang. Untuk diri awak, keluarga awak.

Sekian.

Acapkali
Murid : SAya baca sokmo blog “Rumah Kuning”.
Saya : Ya ke?

Jadi, en3 di atas untuk mereka.

2 Comments (+add yours?)

  1. Ibuhani
    Jul 14, 2012 @ 22:29:19

    Ye….pandai bkn anugerah tp usaha!

    Reply

  2. Ibuhani
    Jul 14, 2012 @ 22:29:19

    Ye….pandai bkn anugerah tp usaha!

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: