Codiaeum Variegatum Le Pulak

Dulu-dulu Codiaeum Variegatum  atau pokok puding ni byk orang tanam di sekeliling rumah. Tapi beberapa tahun lepas, pokok ni dah tak femes.  Makcik pun kurang berkenan sebab takde bunga. Makcik byk tanam pokok bunga kertas sebab bunganya cantik.
Dua tiga bulan lepas, beria-ia MIL bercerita tentang kebangkitan semula pokok puding.  Makcik perhati, keliling rumahnya dah ditanam berpuluh-puluh pokok tersebut. lepas tu, makcik  mula perhati halaman rumah orang di sepanjang jln.  Eh…Betul le. Banyak pokok puding dengan bermacam jenis dan berbagai warna. Cantik….
Mengingatkan  pokok bunga kertas  aka bougainvillea.makcik yang selalu je mengguris calarkan tangan dan lengan makcik, macam teringin je nak gantikan pokok-pokok tu dengan pokok puding. 
Dan dipendekkan cerita, makcik mula membuang pokok bunga kertas makcik. Operasi tersebut berakhir dua tiga hari lepas bila rumah kuning dah bebas dari semua jenis pokok bunga kertas. 
Sekarang, makcik mula tanam beberapa batang pokok puding.
Pasu kosong byk lagi. Hehehe sikit-sikit lama-lama jadi byk. 
 Daun merah belum ada.

12 Comments (+add yours?)

  1. Yellow
    Dec 06, 2012 @ 03:38:56

    Memang rumah kuning byk pasu, sebijik dah kena culik ke puchong!!Hahahahah

    Reply

  2. Yellow
    Dec 06, 2012 @ 03:38:56

    Memang rumah kuning byk pasu, sebijik dah kena culik ke puchong!!Hahahahah

    Reply

  3. Rumah Kuning
    Dec 06, 2012 @ 11:56:40

    yellow,pasu byk sbb semua pokok kena tanam dlm pasu. nasib org tanah sekangkang kera. hehehe

    Reply

  4. Rumah Kuning
    Dec 06, 2012 @ 11:56:40

    yellow,pasu byk sbb semua pokok kena tanam dlm pasu. nasib org tanah sekangkang kera. hehehe

    Reply

  5. MystoryPic
    Dec 07, 2012 @ 01:53:24

    Kak..Kalau rumah ada tanah… seronok bercucuk tanam ni… sejuk je halaman rumah kan… tapi apa kan daya dok kat KL ni semuanya rumah merpati

    Reply

  6. MystoryPic
    Dec 07, 2012 @ 01:53:24

    Kak..Kalau rumah ada tanah… seronok bercucuk tanam ni… sejuk je halaman rumah kan… tapi apa kan daya dok kat KL ni semuanya rumah merpati

    Reply

  7. rumah kuning
    Dec 08, 2012 @ 07:09:04

    MystoryPic,halaman rumah saya yg kecik ni pun penuh dgn rumput je. pokok bunga hanya dua tiga batang. hehehe

    Reply

  8. rumah kuning
    Dec 08, 2012 @ 07:09:04

    MystoryPic,halaman rumah saya yg kecik ni pun penuh dgn rumput je. pokok bunga hanya dua tiga batang. hehehe

    Reply

  9. Rashid
    Dec 10, 2012 @ 16:49:49

    oooo pokok puding rupanya nama dia. hehe .. pernah tengok tapi tak tau namanya..

    Reply

  10. Rashid
    Dec 10, 2012 @ 16:49:49

    oooo pokok puding rupanya nama dia. hehe .. pernah tengok tapi tak tau namanya..

    Reply

  11. Rumah Kuning
    Dec 16, 2012 @ 08:04:45

    cikgu rashid,puding ni hanya boleh tengok tapi takleh mkn.

    Reply

  12. Rumah Kuning
    Dec 16, 2012 @ 08:04:45

    cikgu rashid,puding ni hanya boleh tengok tapi takleh mkn.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: